ČSOB Pojišťovna začala jako první na českém trhu lidem nabízet pojištění internetových rizik. Pojišťuje rizika nákupu zboží na internetu, zneužití platební karty a identity na internetu a poškození pověsti na internetu. Ostatní velké pojišťovny tato rizika zatím nepojišťují. Do budoucna předpokládají, že kybernetické hrozby a krytí jejich následků budou pro ně velkým tématem.
Allianz jako samostatný produkt pojištění internetových rizik v Česku nenabízí, ale je schopna službu zprostředkovat skrze centrálu v Mnichově. Česká pojišťovna v této oblasti připravuje určité novinky, nyní ale prý zatím nemůže sdělit bližší informace.
Ani Kooperativa speciální produkt, kryjící tato rizika nyní nemá. "Pojištění "Cyber risk" je nyní v západní Evropě velké téma s tím, že v budoucnu (výhledově do tří až pěti let) lze očekávat zvýšený zájem, tedy poptávku i ve střední Evropě. Nyní situaci monitorujeme a diskutujeme se zajistiteli o možnostech a řešeních. Ve výše zmíněném časovém horizontu bychom pak toto pojištění chtěli nabízet," uvedl mluvčí pojišťovny Milan Káňa.
"V pojištění občanů skutečně jde o první produkt tohoto charakteru na českém trhu. Osobně jej považuji za velmi užitečný, existuje již řada skutečných případů (škod) i v ČR, na které se toto pojištění vztahuje a vzhledem k rychlosti rozvoje internetu a rizik spojených s jeho používáním to bude stále významnější," řekl ředitel makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus. V pojištění firem je možné internetová rizika již nějakou dobu pojišťovat v zahraničí, nicméně toto pojištění má podle něj svůj rozvoj také teprve před sebou.
První byla Francie
"Pojištění internetových rizik bylo poprvé zavedeno ve Francii před necelými třemi roky. Odtud se úspěšně šíří do dalších západoevropských zemí. My s ním přicházíme jako první v celém regionu střední a východní Evropy. Mimo jiné se soustředíme hlavně na ochranu klientů při nákupech na internetu, jejich osobních dat či dat souvisejících s užíváním platebních karet," uvedl ředitel odboru pojištění majetku a odpovědnosti ČSOB Pojišťovny Michael Neuwirth.
Analytik společnosti Partners Zbyněk Kuběj míní, že produkt je poskládán z několika poměrně odlišných částí pro různé životní situace spojené s používání internetu nebo bezhotovostního platebního styku. Těm je ale podle něj možné se s trochou obezřetnosti vyhnout.
Případ, kdy bude doručeno nekompletní či poškozené zboží objednané prostřednictvím internetu nebo nebude doručeno vůbec, je možné eliminovat pečlivějším výběrem internetového obchodu. Navíc se pojistka nevztahuje na Čínu, oblíbenou destinaci internetových nákupů. U pojištění zneužití platební karty je otázkou, zda již majitel karty tento typ pojištění nemá sjednáno prostřednictvím banky. Za nejpřínosnější Kuběj považuje pojištění proti zneužití identity na internetu a poškození pověsti na internetu a sociálních sítích. I zde je ale možné předcházet problémům dodržováním pravidel chování, podotkl.
Autor: ČTK